Używamy plików cookies m.in. w celach: świadczenia usług, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Zamknij

Wydawcy

Dialog w roli głównej Zobacz większe

Dialog w roli głównej

MIŁAWSKA-RATAJCZAK MAŁGORZATA

97883-242-349-3

Nowy

UNIVERSITAS

10 egz.

Polszczyzna we współczesnym kinie na przykładzie wybranych autorów.

Więcej szczegółów

29,92 zł

44,00 zł najniższa cena z 30 dni przed obniżką

-32%

Autor MIŁAWSKA-RATAJCZAK MAŁGORZATA
Rok wydania 2018
Ilość stron 368
Wymiary 150 x 235 mm, oprawa miękka ze skrzydełkami
Oprawa miękka
Wydawca UNIVERSITAS

Prezentowany w monografii punkt widzenia, metaforycznie sygnalizowany już w początkowych słowach tytułu, służy podkreśleniu właściwego dialogowi miejsca w dziele filmowym. W swoistym, osobnym, niezwykle przyjemnym w odbiorze idiostylu ze sporą dozą humoru, Autorka przeprowadza krok po kroku naukową, acz zrozumiałą dla każdego miłośnika X muzy, analizę środków językowych składających się na różne sposoby autorskiego kształtowania polszczyzny (zwanych strategiami stylistyczno-językowymi), czyli strategię kumpla w filmach Juliusza Machulskiego, strategię anatoma w dziełach Marka Koterskiego, strategię wrażliwca w kinie Jana Jakuba Kolskiego, strategię prowokatora w utworach Władysława Pasikowskiego i strategię naturalisty u Wojciecha Smarzowskiego. Językoznawcze (a więc stereotypowo kojarzone z nudną szkolną gramatyką), konsekwentne od pierwszych do ostatnich stron książki spojrzenie na współczesne dzieła filmowe okaże się z pewnością zaskakująco interesujące dla wielu czytelników.

dr hab. Małgorzata Witaszek-Samborska, prof. UAM

Szczególnie pragnę pochwalić dostrzeganie związków języka filmowego z polszczyzną nieartystyczną. Wiele omówionych tu form (zwłaszcza pochodzących z twórczości  Machulskiego, Koterskiego i Pasikowskiego) weszło do codziennej mowy Polaków, co Autorka skrupulatnie odnotowała i zweryfikowała, a co uświadamia nam siłę tekstów filmowych, współtworzących kształt kultury popularnej. Książka nabiera zatem wymiaru uniwersalnego, charakteryzuje bowiem polszczyznę w ogóle, a nie jedynie język w funkcji kreacyjnej.

 prof. dr hab. Artur Rejter

Na razie nie dodano żadnej recenzji.

Napisz opinię

Dialog w roli głównej

Dialog w roli głównej

Polszczyzna we współczesnym kinie na przykładzie wybranych autorów.

Napisz opinię

Produkty z tej samej kategorii