Brak produktów
Zobacz większe
praca zbiorowa
978-83-66696-66-2
Nowy
26 egz.
213 ilustracji
112,00 zł
140,00 zł najniższa cena z 30 dni przed obniżką
-20%
| Autor | praca zbiorowa |
| Rok wydania | 2025 |
| Ilość stron | 240 |
| Szerokość (mm) | 210 |
| Wysokość (mm) | 280 |
| Grzbiet (mm) | 20 |
| Wymiary | 210 x 280 x 20 mm |
| Oprawa | miękka |
| Wydawca | Muzeum Sztuki w Łodzi |
Katalog towarzyszący najnowszej odsłonie stałej ekspozycji Muzeum Sztuki w Łodzi, przekrojowej wystawie sztuki nowoczesnej i współczesnej złożonej z prac ponad 200 twórców z Polski i ze świata.
Publikacja jest również opowieścią o kolekcji i historii Muzeum Sztuki w Łodzi, jednego z najważniejszych ośrodków awangardy i eksperymentu artystycznego w Europie od lat 30. XX wieku.
Wystawa składa się z trzynastu rozdziałów tematycznych, w których dzieła awangardy spotykają się ze sztuką współczesną.
Tytuły rozdziałów zaczerpnięte zostały z prac znajdujących się w kolekcji. Każdy z nich skupia się wokół innego wątku, traktując sztukę jako punkt wyjścia do refleksji nad percepcją, doświadczaniem świata i porządkowaniem doświadczeń. Dotykają one zarówno relacji między widzeniem a procesami poznawczymi – pamięcią, przestrzenią czy wiedzą, jak i społecznych aspektów patrzenia, zależnych od kultury, tradycji czy ekonomii. Poprzez sztukę wystawa stawia pytania: czym jest bycie widzianym, a co oznacza pozostawać niewidocznym?
Artyści i artystki udostępniają nam swój punkt widzenia – pomagają zrozumieć wielość sposobów tworzenia i odczytywania obrazów. Podkreślają relacyjny charakter spojrzenia i związaną z nim władzę – kto patrzy, na kogo i z jakiej pozycji. Wystawa pokazuje że nasze postrzeganie rzeczywistości zależy od wielu czynników – wiedzy, pozycji, a także dostępnej technologii. Sposoby widzenia ukazują różnorodność języków wizualnych od realizmu po abstrakcję, a jednocześnie podkreślają płynność granic między nimi.
Niniejsza publikacja odzwierciedla strukturę ekspozycji, przywołując prace kluczowe dla każdego z rozdziałów. Uzupełniają ją trzy eseje. Pierwszy z nich daje wgląd w proces powstawania wystawy z perspektywy zespołu kuratorskiego. Rekonstruuje metody i dyskusje toczone przy jej powstawaniu, osadzając je w historii i specyfice Muzeum Sztuki. Teksty Mieke Bal oraz Łukasza Zaremby wskazują alternatywne sposoby lektury wystawy, którą poszerzają o dodatkowe konteksty związane zarówno z muzealną kolekcją, jak i z szerszym ujęciem kultury wizualnej.
Wystawa Sposoby widzenia prezentuje prace artystek i artystów, których łączy podobna ciekawość wobec możliwości nowych technologii, ale też krytyczne spojrzenie na ich relację z widzem. Korzystają oni z różnych środków artystycznych – od najwcześniejszych filmów awangardowych testujących możliwości medium, przez sztukę wideo lat 60. i 70., która analizuje między innymi mechanizmy manipulacji stosowane przez środki masowego przekazu, po sztukę feministyczną, rozwijającą się dzięki przenośnym kamerom, które pozwoliły artystkom ominąć zdominowany przez mężczyzn przemysł filmowy. W jednej z najnowszych prac kolekcji – wideo Jury Shusta Nasiona szyszek sosnowych – wykorzystano nagrania wykonane telefonami komórkowymi przez migrantów uwięzionych na granicy polsko-białoruskiej, dokumentujące obecny tam od 2021 roku kryzys humanitarny. Rozwój narzędzi pozwalających na filmową rejestrację rzeczywistości nie tylko przynosi nowe, zapośredniczone przez technologię sposoby widzenia i wyrażania, lecz także poszerza zasób obrazów kultury wizualnej o perspektywy dotąd marginalizowane.
Sposoby widzenia to wystawa kolekcji muzealnej, a jednocześnie próba opowiedzenia o tym, jak sztuka oddaje różnorodne postrzeganie rzeczywistości. To projekt świadomy własnych ograniczeń, a w pewnym sensie nawet z założenia niemożliwy. W samą praktykę instytucji, opartą na wyborze, selekcji i przechowywaniu, wpisana jest podwójna logika kształtowania pola widzenia i jego granic. Muzeum stanowi z definicji przestrzeń eksponowania, czyli wystawiania na widok, ale powstawania nowych mediów artystycznych – możjest równocześnie miejscem, w którym zapadają decyzje o tym, co pozostaje niewidoczne. Misja prezentowania różnorodnych perspektyw musi więc z założenia pozostać niepełna, ponieważ każda prezentacja oznacza również pominięcie. W najbardziej dosłownym sensie chodzi o obiekty z przepastnej kolekcji, które tym razem nie zostały pokazane. W znaczeniu szerszym – o postawy, tożsamości i punkty widzenia, które w zbiorach nie są reprezentowane ze względu na uwarunkowania geograficzne, historyczne, a ostatecznie także ludzkie decyzje stojące za każdą kolekcją.
Autorzy tekstów: Daniel Muzyczuk, Jakub Gawkowski, Paweł Polit, Katarzyna Różniak-Szabelska, Franciszek Smoręda, Łukasz Zaręba, Mieke Bal, Maciej Cholewiński, Anna Pacyniak, Marta Skłodowska, Katarzyna Słoboda, Joanna Sokołowska
Redakcja: Jakub Gawkowski, Paweł Polit, Katarzyna Różniak-Szabelska, Franciszek Smoręda
Współpraca redakcyjna: Wanda Janakiewicz
Tłumaczenie z języka angielskiego: Krzysztof Kościuczuk
Projekt graficzny: Kaja Kusztra
| Nazwa producenta | Muzeum Sztuki w Łodzi |