INSTYTUT TEATRALNY Od STS-ów do kontrkultury. Teatr studencki w PRL-u w latach 1954-1969. Najważniejsze zespoły i spektakle Kornaś Tadeusz - motyleksiazkowe.pl
Używamy plików cookies m.in. w celach: świadczenia usług, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Zamknij

Wydawcy

Od STS-ów do kontrkultury. Teatr studencki w PRL-u w latach 1954-1969. Najważniejsze zespoły i spektakle Zobacz większe

Od STS-ów do kontrkultury. Teatr studencki w PRL-u w latach 1954-1969. Najważniejsze zespoły i spektakle

Kornaś Tadeusz

978-83-67682-73-2

Nowy

INSTYTUT TEATRALNY

82 egz.

53,72 zł

79,00 zł najniższa cena z 30 dni przed obniżką

-32%

Autor Kornaś Tadeusz
Rok wydania 2025
Ilość stron 508
Szerokość (mm) 165
Wysokość (mm) 235
Grzbiet (mm) 40
Wymiary 165 x 235 x 40 mm
Oprawa twarda
Wydawca INSTYTUT TEATRALNY

Książka stanowi pierwszą w Polsce próbę napisania historii teatru studenckiego w PRL-u.

To zjawisko artystyczne, społeczne, kulturowe określane było także innymi terminami: jako teatr alternatywny, poszukujący, offowy, młody, młodej inteligencji etc.

Niniejszy tom, pierwszy trzech zamierzonych, opisuje historię tego ruchu w burzliwym okresie odwilży, małej stabilizacji, po początki rodzimej kontrkultury (czyli lata 1954-1969).

Z konieczności jest więc też świadectwem istotnych przemian politycznych oraz nadziei, rozczarowań młodego pokolenia artystów. Zarazem stanowi również zapis głębokich i oryginalnych poszukiwań artystycznych, które spowodowały, że ruch teatrów studenckich wykroczył daleko poza środowiskowe ramy uczelni, stanowiąc bardzo istotny element kultury polskiej. W książce pojawią się więc opowieści o legendarnych i dobrze opisanych grupach: STS-ie, Bim-Bomie, Teatrze Ósmego Dnia, ale też o wielu interesujących innych zespołach, dzisiaj nieco zapomnianych.

Przywołane zostaną zaskakujące w kontekście środowiska studenckiego nazwiska artystów świetnie znanych z teatru zawodowego, jak choćby Konrad Swinarski, Jerzy Jarocki, Jerzy Grzegorzewski, Zbigniew Zapasiewicz, Jerzy Trela, Sławomir Mrożek, Krzysztof Penderecki, Krystyna Zachwatowicz, Andrzej Majewski...

Należy jednak pamiętać, że w rozumieniu twórców teatru studenckiego, to nie teatr zawodowy był celem, ale tworzenie alternatywnej wobec niego (i wobec teatrów amatorskich) trzeciej drogi. I o niej opowiada książka. Najważniejszym zadaniem, z jakim na tej drodze mierzyła się większość twórców teatrów studenckich, było zmienianie świata, poszerzanie pól wolności w opresyjnych i skomplikowanych czasach komunistycznej władzy.

 

Tadeusz Kornaś

Produkty z tej samej kategorii