Brak produktów
Wydawcy
ŻYGOWSKA JOANNA
978-83-64511-46-2
Nowy
57 egz.
"Kompetencja mieszka tu wraz z inwencją. Kwerendy towarzyszą olśnieniom. Śmiałość hipotez i polemik uskrzydla czytających. Rytm zapisów i przestrzenie odkryć wspaniale nadążają za jedyną w swoim rodzaju wyobraźnią poetki tout court i twórczyni teatru poetyckiego, Krystyny Miłobędzkiej. Joanna Żygowska jest w swej książce debiutantką - tylko formalnie." - Katarzyna Kuczyńska-Koschany
19,04 zł
28,00 zł najniższa cena z 30 dni przed obniżką
-32%
Autor | ŻYGOWSKA JOANNA |
Ilość stron | 198 |
Szerokość (mm) | 150 |
Wysokość (mm) | 210 |
Wymiary | 150 x 210 mm |
Oprawa | miękka |
Wydawca | PASAŻE |
Krystyna Miłobędzka jest jedną z największych poetek piszących w języku polskim – to fakt rozpoznany, szeroko opisywany, problematyzowany. To także jedna z najważniejszych rodzimych autorek piszących dla teatru dla dzieci oraz o teatrze młodego widza.
Główny cel pracy „Skrzydła dla dzieci. Teatr poetycki Krystyny Miłobędzkiej” stanowi próba opisu teatralnej twórczości autorki „Siała baba mak”.
Interesowały mnie jej teksty drukowane oraz niepublikowane materiały, które znalazłam w archiwach. Ważne były także rozmowy z osobami, które w przeszłości doświadczyły tego teatru, z realizatorami najnowszych
przedstawień oraz spotkania z samą poetką.
Całą twórczość Miłobędzkiej, dla dzieci i dla dorosłych,
chciałam pokazać jako dzieło jednej wyobraźni poetyckiej. Szukałam tego, co wspólne dla zapisów publikowanych
w tomikach oraz zapisach dla teatru. W tym celu, podążając za myślą samej poetki, posługiwałam się właśnie słowem „zapis” (a nie „wiersz”lub „dramat”).
Moim celem była także uważna lektura poszczególnych tekstów, by opisać ich język oraz sposób konstruowania – z
myślą o scenie i o dziecku jako odbiorcy. Przekonanie o jedności wyobraźni poetyckiej, która w tym przypadku od
początku, od debiutanckich „Anaglifów”, jest także wyobraźnią teatralną, potwierdzam analizą esejów i
wypowiedzi autorki o teatrze i o poezji.
Spróbowałam uchwycić całościowy pomysł na teatr poetycki, jaki zaproponowała Miłobędzka. Dotyczy to poszczególnych tekstów, gier słownych dla teatru, ale także sposobu myślenia o teatrze dla dzieci, o widzu i o aktywności jego wyobraźni.
Spostrzeżenia te są bliskie dzisiejszym przemyśleniom i praktyce związanej z pedagogiką teatru, co spróbowałam pokazać w podsumowaniu.
Joanna Żygowska
Na razie nie dodano żadnej recenzji.