Używamy plików cookies m.in. w celach: świadczenia usług, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. | Zamknij |
Wydawcy
Tak jak zróżnicowane są kultury ludzkie,tak i różnorodna metodologia reflektowania nad ich przejawami. Jej kształtowanie zależy od preferencji autorów,ale i ich doświadczeń,ścieżki kształcenia oraz wsparcia na autorytetach. Akceptacja dla różnych przejawów myślenia o kulturze jest oparta także na fundamencie rozważań Profesora Mariana Golki,stąd w niniejszej książce i takie metodologiczne różnice
Teksty tworzące monografię niosą z sobą nieoceniony potencjał, a jednocześnie silnie oddziałują na wyobraźnię czytelnika dzięki tkwiącej w nich impresyjności.Bez wątpienia pracę napisano z rozmachem i badawczą pasją, a autorzy wykazali się nie tylko erudycją wykraczającą poza jedną wybraną specjalizację filozoficzną czy literaturoznawczą, ale też odwagą w łączeniu różnych obszarów problemowych..
W rozważaniach historiozoficznych rzeczywistość historyczną postrzega się jako esencję samoistną, o naturze odrębnej, mającej własne cele do spełnienia bądź jako manifestację aktywności ludzkiej, co prowadzi do utożsamienia natury historii z jakimś aspektem natury ludzkiej oraz utożsamienia celu procesu historycznego z celem życia ludzkiego.
W tej książce chcę szczególnie podkreślać odniesienia tekstów Parnickiego do tej historii opowiedzianej, jaką są mity. Niczego innego nie robią jego powieści. Taka lektura wymaga ciągłego poszukiwania i gotowości na rewizję. Wymusza nawet autorefleksję nad własną refleksją, choćby po to, by w żadnym momencie nie uwierzyć, że ma się rację
Zawsze niezakończona przeszłość. Dzieciństwo i jego sąsiedztwa w poezji polskiej drugiej połowy XX wieku.
Refleksja nad historią podlega nie tylko głęboko skrytym fundamentem mentalnym stanowiącym o tym, że właśnie nad historycznością jest on prowadzony, ale i ulega głębszym i płytszym kulturowym modom. W rezultacie niemal każda wypowiedź będąca świadectwem doświadczania czy subiektywnego uobecniania przeszłości mieści się w tolerowanym wspólnotowo polu refleksji nad historią.
Praca […] Pytanie o jedność nauki. Studium metodologiczno-filozoficzne jest istotnym głosem we współczesnej filozofii nauki. Autor bierze pod uwagę w swoich analizach ciągle jeszcze niedocenianą w polskim środowisku filozoficznym perspektywę nowego eksperymentalizmu
Są cztery miasta, bez których nie byłoby filozofii polskiej: Kraków, Wilno, Lwów i Warszawa. We Lwowie i Warszawie powstała filozoficzna Szkoła Lwowsko-Warszawska: szkoła, która jest wizytówką naszej XX-wiecznej filozofii — i jeśli ktoś za granicą mówi „filozofia polska”, to ma na myśli właśnie Szkołę Lwowsko-Warszawską.
Kazimierz Twardowski we Lwowie. O wielkim myślicielu, nauczycielu i obywatelu.
Przedmiotem książki Między Erosem i Agape są relacje partnerskie człowieka, zwłaszcza te wynikające z potrzeb seksualnych i emocjonalnych. Poruszana problematyka oscyluje pod względem metodologicznym pomiędzy przyziemną sferą zmysłowości a subtelnym uczuciem miłości.
Każda władza polityczna, zanim ukonstytuuje się w uwiarygodniającej ją formie instytucjonalno-prawnej, funkcjonuje już, przynajmniej do pewnego stopnia, w sferze mentalności, obyczaju tudzież ich językowej artykulacji.
„Otrzymujemy tu oto zgrabnie napisaną książkę, którą czyta się dobrze, a która przybliża czytelnika do problemu ważkiego filozoficznie, ale też nader istotnego dla praktyki politycznej (...)."
Spełniona obietnica. Szkic do koncepcji stylów badawczych na przykładzie socjologii wiedzy.