Używamy plików cookies m.in. w celach: świadczenia usług, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Zamknij

Wydawcy

Tomasz z Akwinu jako etyk Zobacz większe

Tomasz z Akwinu jako etyk

ANDRZEJUK ARTUR, ANDRZEJUK IZABELLA

978-83-66480-31-5

Nowy

VON BOROWIECKY

Korzystając z dorobku swych wielkich poprzedników, Tomasz wskazuje, dlaczego należy działać i doznawać dobrze, ale także jak działać i doznawać dobrze, to znaczy na chwałę Stwórcy i ku pożytkowi ludzkiej natury, a więc w sposób, który człowieka rozwija, a nie degeneruje i ostatecznie niszczy.

Więcej szczegółów

22,80 zł

38,00 zł najniższa cena z 30 dni przed obniżką

-40%

Stan: Ten produkt nie występuje w magazynie

Autor ANDRZEJUK ARTUR, ANDRZEJUK IZABELLA
Rok wydania 2021
Ilość stron 164
Wymiary 170 x 243 x 16 mm
Oprawa twarda
Wydawca VON BOROWIECKY

Tomasz z Akwinu (1224/25–1274) jako etyk jest kontynuatorem najbardziej tradycyjnej i najstarszej szkoły etycznej, mającej swój początek w nauczaniu Sokratesa (ok. 470 BC – 399 BC) oraz w pismach Arystotelesa (384 BC – 322 BC), który z etyki uczynił systematyczną „filozofię moralną”.

Nie jest więc Tomasz autorem jakieś nowej etyki, wywracającej do góry nogami odwieczne przekonania ludzi o dobru i złu, nie szokuje, nie bulwersuje, ale też nie szasta potępieniami, obcy jest mu elitaryzm moralny, przemawianie do czytelników czy słuchaczy z moralną wyższością. Pozostaje przede wszystkim uczniem Arystotelesa, o którym mówiono, że jest „umiarkowany do przesady”. Właśnie tego filozofa Tomasz wybrał na swego mistrza.

Jednakże, podobnie jak ma to miejsce w innych działach filozofii, także i w etyce Akwinata nie ogranicza się do powtarzania tez Greka, ale stara się je zinterpretować po swojemu i – bardzo wyraźnie to widać w przypadku etyki – wbudować w gmach myśli chrześcijańskiej. Nie jest to jednak – o co często Tomasza oskarżano – prymitywne „przygięcie” myśli Arystotelesa do ortodoksji chrześcijańskiej, ale raczej ukazanie i rozwinięcie punktów zbieżnych obu doktryn. Zbieżności dostrzegał Doktor Anielski bardzo dużo, czego wyjaśnienie jest proste: właśnie filozofię Arystotelesa uważał Tomasz za najbliższą prawdzie, czyli najbardziej adekwatnie opisującą rzeczywistość.

Z kolei w doktrynie katolickiej uznawał prawdę, którą objawił sam Bóg. Nie oznaczało to jednak bezkrytycznego przyjmowania wszystkich tez i poglądów Filozofa. Tomasz bowiem powtarzał, że „studium filozofii nie jest po to, aby poznać to, co ludzie myśleli, lecz jakby to się miało do prawdy rzeczy”. Ta „prawda rzeczy” jest także najważniejsza dla Tomasza w jego etyce. Wszystko to staramy się w tej książce ukazać.

Na razie nie dodano żadnej recenzji.

Napisz opinię

Tomasz z Akwinu jako etyk

Tomasz z Akwinu jako etyk

Korzystając z dorobku swych wielkich poprzedników, Tomasz wskazuje, dlaczego należy działać i doznawać dobrze, ale także jak działać i doznawać dobrze, to znaczy na chwałę Stwórcy i ku pożytkowi ludzkiej natury, a więc w sposób, który człowieka rozwija, a nie degeneruje i ostatecznie niszczy.

Napisz opinię

Produkty z tej samej kategorii