Brak produktów
Zobacz większe
Dzimira-Zarzycka Karolina
978-83-68367-62-1
Nowy
Fascynująca opowieść o artystkach i ich pracowniach, w której walka o własne miejsce staje się też walką o niezależność i prawo do tworzenia w świecie zdominowanym przez mężczyzn.
67,93 zł
99,90 zł najniższa cena z 30 dni przed obniżką
-32%
Stan: Ten produkt nie występuje w magazynie
Niedostępny
| Autor | Dzimira-Zarzycka Karolina |
| Rok wydania | 2025 |
| Ilość stron | 416 |
| Szerokość (mm) | 162 |
| Wysokość (mm) | 215 |
| Grzbiet (mm) | 33 |
| Wymiary | 162 x 215 x 33 mm |
| Oprawa | twarda |
| Data premiery | 2025-07-02 |
| Wydawca | MARGINESY |
Czego potrzeba artystce – poza talentem oczywiście? Virginia Woolf w słynnym eseju Własny pokój odpowiadała bez wahania: przestrzeni do pracy, stabilności finansowej i wolności dysponowania swoim czasem. O ile jednak pisarce zwykle wystarczały biurko, papier i atrament, o tyle malarka czy rzeźbiarka potrzebowała miejsca, światła, narzędzi. Własnej pracowni.
Na przełomie XIX i XX wieku nie dało się być poważną artystką bez odpowiedniego atelier. To tam powstawały dzieła, to tam zaglądali klienci, kolekcjonerzy czy dziennikarze. A gdy brakowało pieniędzy na opłacanie dwóch czynszów, miejsce pracy zamieniało się również w mieszkanie. Karolina Dzimira-Zarzycka opowiada o pracowniach trzynastu polskich artystek – między innymi Anny Bilińskiej, Olgi Boznańskiej czy Marii Dulębianki – a obok ich historii szkicuje szerszy portret epoki i opowiada o różnych aspektach pracy twórczej. Dzieli się także anegdotami i mało znanymi historiami – od zwierzyńca w pracowni Rosy Bonheur pod Paryżem, przez urocze atelier rzeźbiarskie Harriet Hosmer w Rzymie, aż po pełne przepychu siedziby Vilmy Lwoff-Parlaghy w Berlinie i Nowym Jorku.
To opowieść o trudnościach, z jakimi w patriarchalnym świecie borykały się kobiety, które chciały tworzyć, ale także o emancypacji i sile artystycznej niezależności.
Lubię patrzeć na fotografie artystek w ich pracowniach. Te zdjęcia wiele mówią o możliwościach i warunkach pracy twórczej, o sytuacji ekonomicznej, o gorsecie obyczajowym, o estetyce i upodobaniach. Karolina Dzimira-Zarzycka jest wspaniałą przewodniczką po pracowniach przełomu XIX i XX wieku. Poznajemy warsztat pracy malarek, rzeźbiarek, kopistek. Ich potrzeby i marzenia skonfrontowane z realiami epoki. Portret artystki w pracowni to zawsze opowieść o emancypacji.
Małgorzata Czyńska
Ależ to trudne: oderwać się od tej książki. Wyjść z pracowni artystek, kiedy przed chwilą siedziało się wśród sztalug, blejtramów i pędzli. Czuło zapach terpentyny. Bo tak Karolina Dzimira-Zarzycka pisze. Ze szczegółów tka losy swoich bohaterek. Jest skrupulatna, cierpliwa. Pełna pasji. Trzeba jej podziękować: w końcu możemy zajrzeć tam, gdzie każde dzieło się zaczyna.
Angelika Kuźniak
Któż by nie chciał odwiedzić artystycznego atelier z przełomu XIX i XX wieku i doświadczyć romantycznego spotkania z miejscem pełnym sztuki? Właśnie w taką wyjątkową podróż zabiera nas Karolina Dzimira-Zarzycka, dobitnie pokazując, że dla artystek zdobycie wymarzonej przestrzeni stanowiło duże wyzwanie, a warunki ich ciężkiej pracy były na ogół dalekie od ideału. To barwna, bogata w źródła i anegdoty opowieść o konkretnych pracowniach, ale przede wszystkim o świetnych twórczyniach – zdeterminowanych i odważnych, które za realizację marzeń płaciły często wysoką, niesprawiedliwą cenę.
Justyna Stasiek-Harabin
Karolina Dzimira-Zarzycka – historyczka sztuki i polonistka, absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego. Autorka książki Samotnica. Dwa życia Marii Dulębianki (Marginesy 2022), uznanej za jedną z najlepszych biografii 2022 roku (finał Górnośląskiej Nagrody Literackiej „Juliusz”) oraz za jeden z najlepszych debiutów prozatorskich (nominacja do Nagrody Conrada). Od wielu lat pisze artykuły popularnonaukowe o sztuce, kulturze i historii kobiet, w których często przybliża sylwetki mniej znanych bohaterek: artystek, podróżniczek, badaczek, działaczek społecznych. Prowadzi także poświęconego podobnej tematyce bloga Prenumeratorka. Laureatka stypendium artystycznego Województwa Dolnośląskiego (2023) i stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (program „Kultura w sieci”, 2020), Wrocławianka Roku 2022 w kategorii „Działalność artystyczna – Twórczynie”.
| Nazwa producenta | WYDAWNICTWO MARGINESY SP. Z O.O. |
| Miasto | WARSZAWA |
| Ulica, numer domu i lokalu | Mierosławskiego 11A |
| Kod pocztowy | 01-527 |
| Kraj pochodzenia | Polska |
| Kraj produkcji | Polska |