WYDAWNICTWO SCRIPTUM
Brak produktów
Zobacz większe
WOŹNIAK KAMILA
978-83-66812-77-2
Nowy
4 egz.
Infrazy czeskie
28,56 zł
42,00 zł najniższa cena z 30 dni przed obniżką
-32%
| Autor | WOŹNIAK KAMILA |
| Rok wydania | 2022 |
| Ilość stron | 200 |
| Szerokość (mm) | 131 |
| Wysokość (mm) | 206 |
| Grzbiet (mm) | 11 |
| Wymiary | 131 x 206 x 11 mm |
| Oprawa | miękka |
| Wydawca | WYDAWNICTWO SCRIPTUM |
Monografia O literaturze w fotografii. Infrazy czeskie poświęcona została analizie wybranych dzieł przedstawicieli czeskiej fotografii artystycznej XX i XXI wieku. Jej celem jest przybliżenie pewnych (literackich) aspektów twórczości takich artystów jak František Drtikol, Petr Šálek, Ivan Pinkava, Martin Faltejsek, Jan Faukner, Barbora Bálková czy Tereza Zelenková. W książce przeanalizowane i omówione zostały infrazy fotograficzne, czyli motywy literackie wybrane przez czeskich artystów z tekstów kultury i przekształcone przez nich w wersje wizualne. Mamy tu więc cały wachlarz infrastycznych przedstawień: od piktorialnych wyobrażeń tańczącej Salome autorstwa Františka Drtikola po popkulturowe przedstawienia śmierci Szekspirowskiej Ofelii ujęte w kadrze współczesnej artystki Barbory Bálkovej.
* * *
Rozważania dr Kamili Woźniak wyróżniają się szczegółowością analiz i głębokością interpretacji oraz wysokim poziomem merytorycznym. Przedstawiona praca zawiera kompleksowe, uzasadnione wnioski i traktuje je jako punkt wyjścia do głębszych refleksji. Przedmiotem badań są tutaj prace czołowych czeskich autorów zdjęć: Františka
Drtikola, Petra Šálka, Ivana Pinkavy, Martina Faltejska, Jana Fauknera, Barbory Bálkovej i Terezy Zelenkovej. Badaczka pokazuje konkretne motywy literackie i ich osadzenie w szeroko pojętym krajobrazie kulturowym. (…) Łączy je z infrazą, czyli artystycznym odzwierciedleniem tego, co wcześniej było zapisane w tekście literackim. Dla infrazy
źródło literackie jest uprzednie, a jej funkcja co prawda nawiązuje do niego, lecz stanowi zarazem byt samoistny, jest indywidualnym, subiektywnym, emocjonalnym nawiązaniem. W przypadku fotografii przemiana jednego kodu w drugi odbywa się w przestrzeni symbolicznej, to znaczy, że symboliczna rzeczywistość literacka przechodzi
w symboliczną rzeczywistość fikcji fotograficznej.
z recenzji prof. dr. hab. Krzysztofa Bilińskiego