Używamy plików cookies m.in. w celach: świadczenia usług, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. | Zamknij |
Wydawcy
GAJ KRZYSZTOF M
978-83-936039-3-0
Nowy
0 Przedmiot egz.
Czołg powstał w warunkach niechęci decydentów do nowinek technicznych jakie
zastosowano w tym wozie bojowym.
35,36 zł
52,00 zł najniższa cena z 30 dni przed obniżką
-32%
Stan: Ten produkt nie występuje w magazynie
Ten produkt nie jest sprzedawany pojedynczo. Musisz wybrać co najmniej 1 sztuk tego produktu.
Niedostępny
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Autor | GAJ KRZYSZTOF M |
Rok wydania | 2013 |
Ilość stron | 342 |
Szerokość (mm) | 170 |
Wysokość (mm) | 240 |
Grzbiet (mm) | 15 |
Wymiary | 170 x 240 x 15 mm |
Oprawa | miękka |
Wydawca | KRZYSZTOF M. GAJ |
Wybór tego tematu jest dla mnie czymś oczywistym – czołg T-55AM, to typ
wozu bojowego, który trwale wpisał się w mój życiorys. Moja służba wojskowa była przez 6 lat związana z „Meridami”. Spośród wielu typów czołgów z jakimi miałem do czynienia w służbie i poza nią, ten wspominam najmilej. Ilekroć zdarza mi się odwiedzać Muzeum Wojska Polskiego, tylekroć robi mi się ciepło na sercu widząc stojące tam maszyny tego typu. Czołgi T-55AM (wszystkich wersji) stanowiły wyposażenie Wojska Polskiego przez ponad 15 lat. Ich liczba – ponad 500 egzemplarzy sprawia, że nie powinno się przechodzić obojętnie obok tego typu czołgu1. Jednocześnie chciałbym podkreślić, że pomimo, iż jest to modernizacja czołgu T-55, nie powinno się go traktować jak kolejną jego wersję, ale raczej jako nowy typ. Tym bardziej, że modernizacja ta to w znacznej części polska myśl techniczna – wybiegająca znacznie w przód przed swoją epokę.
Tworząc to opracowanie chciałem osiągnąć kilka celów. Ocalić od zapomnienia dane, charakterystyki tej konstrukcji, dać pasjonatom materiał poznawczy i wyjaśnić w ten sposób wiele wątpliwości, które na pewno pojawiały się podczas zapoznawania się z lakonicznymi na ogół informacjami o tym typie czołgu.
Źródła wykorzystane podczas tworzenia tego opracowania to przede wszystkim regulaminy i instrukcje związane z czołgiem T-55AM. W tym miejscu należy podkreślić, że nie było odrębnej całościowej instrukcji tego czołgu. Trzeba było wykorzystywać instrukcję Czołg średni T-55A i czołg dowódczy T-55AD. Opis i użytkowanie (Wyd. MON, Warszawa 1969) oraz instrukcję Czołg średni T-55AM i czołg dowódczy T-55ADM. Część II – urządzenia modernizacyjne (Wyd. MON, Warszawa 1991), przy czym trzeba również pamiętać, że olbrzymia część z tej pierwszej instrukcji utraciła swą moc obowiązującą z tej prostej przyczyny, że wiele z urządzeń
w niej opisywanych nie zostało zastosowanych w konstrukcji czołgu T-55AM. Ponadto trzeba także pamiętać, że już w przypadku późnych serii produkcyjnych nastąpiły takie zmiany, że ktoś nie obeznany z tym typem czołgu (T-55A) będzie zdezorientowany – instrukcja opisuje niektóre elementy inaczej niż one wyglądają
w rzeczywistości. Dlatego posiłkując się wieloma innymi instrukcjami oraz osobistą znajomością tego typu czołgu podjąłem próbę nakreślenia prawdziwego wizerunku
tego czołgu.