Używamy plików cookies m.in. w celach: świadczenia usług, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Zamknij

Wydawcy

Pustynia kulturalna? Zobacz większe

Pustynia kulturalna?

PRACA ZBIOROWA

978-83-65155-93-1

Nowy

KATEDRA

Pustynia kulturalna? Siedem szkiców o działaniu na Grochowie

Więcej szczegółów

23,80 zł

35,00 zł najniższa cena z 30 dni przed obniżką

-32%

Stan: Ten produkt nie występuje w magazynie

Autor PRACA ZBIOROWA
Ilość stron 218
Wymiary 145 x 205 mm, oprawa miękka
Oprawa miękka
Wydawca KATEDRA

Książka Karoliny Dudek i Sławomira Sikory wymaga spokojnej, uważnej lektury, w ich opowieści liczy się bowiem każdy szczegół. […] To świetna etnograficzna robota miejska. Antropolodzy zainteresowani badaniem miast zwykli mówić, że istnieje zasadnicza różnica między poznawaniem ich z perspektywy specjalistów od komunikacji, w sposób socjologiczny i etnograficzny. Mówiąc najkrócej – antropolog chodzi po mieście, przemieszcza się po nim, nie omijając żadnego zakątka i próbując nawiązać kontakt z ludźmi, bada właściwie nie miasto samo, ale „ludzi w mieście”. Dzięki takiej perspektywie, opartej na powolności i bezpośrednich doświadczeniach, badacz zwraca uwagę na heterogeniczność miasta i heterogeniczność skupiska ludzkiego, które je zasiedla. Miasto to wielość form życia, związków, mikrokontekstów, w jakich żyją mieszkańcy, a także funkcji, ról i aktywności, strategii oraz taktyk. „Powolny obchód miasta” nie omija typowych miejsc antropologicznych, ale nie wzdraga się przed analizą nie-miejsc, przestrzeni tranzytowych czy konsumenckich świątyń. Chodzi o zrozumienie towarzyszących życiu miejskiemu okoliczności. I o tym właśnie jest ta książka. (prof. dr hab. Wojciech J. Burszta)

Autorom udało się dokonać rzeczy niezwykle trudnej: odkryć nieznane wymiary świata bliskiego, zabrać czytelnika w fascynującą podroż po dzielnicy, którą obiegowo uznaje się za mało atrakcyjną. Co ważne, Autorzy nie osiągają tego efektu, egzotyzując Grochów. Pokazują po prostu, jak dzielnica – pojmowana tylko częściowo jako przestrzeń, a głównie jako ludzie, sieci powiązań, narracji, splecionych losów – tętni życiem, wynajduje i wytwarza siebie na nowo. (dr hab. Anna Horolets)

 

Karolina J. Dudek – doktor nauk społecznych w zakresie socjologii, absolwentka Szkoły Nauk Społecznych przy IFiS PAN, studiów podyplomowych Instytutu Polonistyki Stosowanej UW, zarządzania i stosunków międzynarodowych w Szkole Głównej Handlowej, etnologii na Uniwersytecie Warszawskim. Konsultant i menedżer. Współpracuje z architektami przy tworzeniu biur – wykorzystuje interdyscyplinarne podejście do wspomagania procesów planowania, projektowania i organizowania przestrzeni organizacji. W latach 2013–2015 realizowała w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN projekt „Tworzenie przestrzeni biura. Narracje, obrazy, wyobrażenia” finansowany przez Narodowe Centrum Nauki (Preludium). Brała także udział w projektach badawczych realizowanych w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UW (między innymi „Oddolne tworzenie kultury”, „Obrazy różnorodności kulturowej i dziedzictwa”) i w Instytucie Socjologii UW. Współautorka filmu antropologicznego Żeby to było ciekawe… (2009) zrealizowanego jako projekt badawczy (grant MNiSW). Współredaktorka tomów: Nowe kłopoty z kulturą (2016) oraz Oddolne tworzenie kultury. Perspektywa antropologiczna (2015). Zastępca redaktora naczelnego czasopisma „Stan Rzeczy”.

Sławomir Sikora – dr hab., adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się przede wszystkim antropologią wizualną, antropologią miasta i antropologią współczesności. Autor książek Fotografia. Między dokumentem a symbolem (2004) oraz Film i paradoksy wizualności. Praktykowanie antropologii (2012), a także sporej liczby artykułów publikowanych m.in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Kulturze Współczesnej” i „Literaturze Ludowej”. Współpraca kuratorska przy wystawie „Nostalgia urzeczywistniona. Afryka w fotografiach Kazimierza Zagórskiego” (Zachęta 2005). Współautor filmu Żeby to było ciekawe (2009) i współredaktor książek Zanikające granice. Antropologizacja nauki i jej dyskursów (2009), Nowe kłopoty z kulturą (2016) oraz Oddolne tworzenie kultury. Perspektywa antropologiczna (2015), a także dwóch numerów tematycznych „Kwartalnika Filmowego”: „Antropologia filmu” (47–48/2004) i „Film, fotografia i rzeczywistość” (54–55/2006). Koordynator projektów: „Oddolne tworzenie kultury” (http://kulturaoddolna.pl, 2013–2016) oraz „Obrazy różnorodności kulturowej i dziedzictwa” (http://nafa2015.pl, 2014–2016).

Na razie nie dodano żadnej recenzji.

Napisz opinię

Pustynia kulturalna?

Pustynia kulturalna?

Pustynia kulturalna? Siedem szkiców o działaniu na Grochowie

Napisz opinię

Produkty z tej samej kategorii